Insikter från AutoSens 2024
AutoSens i Barcelona, som hölls den 10–12 oktober, är en av de ledande konferenserna för avancerad sensorteknik. Våra kollegor Pierre Ekwall och Oscar Sandström var på plats och knöt kontakter med branschexperter samt samlade värdefull information kring aktuella ämnen.
Att kombinera AI och deterministiska metoder för säkrare körning
Ett av de viktigaste fokusområdena handlade om att balansera AI med traditionella, regelbaserade metoder inom sensorteknologi. Med den snabba tekniska utvecklingen blir utmaningen att hitta rätt balans mellan AI och regelbaserade metoder alltmer relevant. AI lär sig från data för att hantera komplexa situationer, medan traditionella metoder följer fasta regler för förutsägbara resultat. AI har visat imponerande framsteg inom fordonsdetektering och beslutsfattande för system som ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) och självkörande bilar. Dessa modeller har uppnått prestandanivåer vi tidigare inte sett. Men AI är inte felfritt och när det stöter på problem i vissa situationer brukar lösningen vara att ge modellen mer data för att förbättra träningen. Detta väcker två frågor: Hur vet vi när problemet verkligen är löst? Och hur kan man bevisa det när det är svårt att fullt förstå vad som händer inne i AI-systemet?
Å andra sidan förlitar sig deterministiska metoder på ett antal fasta regler som talar om för systemet exakt hur det ska bete sig i specifika situationer. Detta innebär att systemet alltid kommer att generera samma resultat när det ställs inför samma förhållanden. Dessa metoder kan dock bara hantera situationer som redan har förutsetts, så de kan inte anpassa sig till nya eller oväntade scenarier.
Den allmänna uppfattningen på mässan var att en kombination av AI och deterministiska metoder erbjuder ett mer robust system. AI ger flexibilitet för komplexa situationer, medan deterministiska modeller fattar säkra och konsekventa beslut i välkända scenarier. Tillsammans ger de en mer anpassningsbar och tillförlitlig lösning för verkliga körutmaningar.
Vikten av standarder för datadelning inom smart infrastruktur
En av de stora utmaningarna i utvecklingen av framtidens smarta infrastruktur är att säkerställa tillförlitlig och korrekt datadelning mellan fordon och externa system som trafikljus, kameror eller till och med vägarbetsvarningar. V2X-kommunikation (Vehicle-to-Everything) gör det möjligt för fordon att interagera med sin omgivning, men det finns ett kritiskt behov av att säkerställa att den data som delas är både korrekt och levereras i rätt tid. Detta väcker också frågan: vem har ansvaret för att säkerställa att denna data är korrekt?
Även om det finns etablerade standarder för hur data ska överföras mellan fordon och infrastruktur, kvarstår det frågor. Vilken information ska delas? Vem är ansvarig för att säkerställa att datan är korrekt? Dessa frågor är fortfarande olösta. Denna otydlighet kring ansvar är särskilt viktig att lösa, framför allt när det handlar om realtidsinformation som påverkar trafiksäkerheten, till exempel varningar för vägarbeten eller trafikstockningar.
Kina ligger för närvarande före både USA och Europa i utvecklingen av dessa system. Terranet följer dessa framsteg noggrant och det är av högsta prioritet att säkerställa att vår teknik förblir kompatibel inom framtidens smarta infrastruktur. BlincVision är utformad med dessa framsteg i åtanke och ser till att den fortsätter att möta de växande kraven från uppkopplade fordon och infrastruktur.
Även om V2X-kommunikationsteknologin redan finns, ligger den verkliga utmaningen i att sätta tydliga standarder för dataexakthet och ansvarsfördelning. Att lösa detta kommer att vara avgörande för att frigöra den fulla potentialen hos smart infrastruktur och säkerställa trygghet i trafiken för alla.
Betalda uppdateringar för ADAS-funktioner: en växande trend
Betalda uppdateringar är en betydande inkomstkälla för biltillverkare när det gäller ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Likt hur vi köper appar till våra smartphones kan förare nu köpa ytterligare funktioner eller uppgraderingar för sina fordon. Dessa uppgraderingar fokuserar ofta på ADAS-relaterade funktioner som handsfree-körning, adaptiv farthållare och automatiserad nödbromsning.
Det uppskattas att upp till 80 % av biltillverkarnas vinster
från dessa betalda uppdateringar kommer från ADAS-relaterade tjänster.* Framåt
förväntas ADAS-tjänsterna fortsätta växa, och prognoser visar att marknaden för
ADAS-uppdateringar kommer att bli en mångmiljardindustri till år 2030.
Denna förändring är avgörande för biltillverkare, då konsumenter visar ett
ökande intresse för flexibla alternativ som prenumerationer eller betalning per
användning för dessa avancerade funktioner.
*S&P Global
Mobility, presentation at AutoSens 2024