Förändringar i ledningen för TerraNet och beslut om effektiviseringar

TerraNet arbetar vidare med att utveckla sina relationer med globala kunder och partners, men ser att intäkter från licensiering ligger längre fram i tiden än vad som tidigare varit planerat. Det ansvarsfulla agerandet blir då att anpassa kostnadsmassan så bolaget har en uthållighet att nå licensintäkterna. Som följd härav sänker TerraNet kostnadsmassan med ca 40 % med full effekt i slutet av året. Det innebär att kärnverksamheten koncentreras till Lund i Sverige i en mindre organisation än idag, medan projektresurser bland annat kommer att tas in via en samarbetspartner i Indien till lägre kostnader än idag.

TerraNet utvecklar och säljer mjukvara för offline kommunikation mellan människor, datorer och maskiner. Denna mjukvara utgör en del av globala företags produkter, och det är först när dessa når marknaden som TerraNet erhåller licensintäkter. Detta innebär att TerraNets produkt först ska utvärderas noga och anpassas eftersom den ska ingå i massprodukter, sedan ska dessa produkter färdigställas och lanseras på marknaden varefter försäljningen ska komma igång. Dessa processer har visat sig ta längre tid än de bedömningar som tidigare gjorts, varför TerraNet gör erforderliga anpassningar i sin organisation.

TerraNets styrelseordförande Christian Lagerling har meddelat att han önskar avgå ur bolagets styrelse. Styrelsen har därför idag beslutat att föreslå Fredrik Hedlund till ny styrelseordförande och kommer att lägga fram detta förslag på extra bolagsstämma den 27 juli. Med bakgrund inom finansmarknaden rekryterades Christian Lagerling in i styrelsen i maj 2016 inför bolagets planerade notering på Nasdaq First North. Denna fas är nu avslutad varför Christian ser sitt huvudarbete som slutfört och välkomnar nya krafter i bolaget för att nu i nästa fas få en ordförande med lång kommersiell branschkompetens. Fredrik Hedlund har idag en ledande position i Northvolt som driver mångmiljardprojektet med ny batterifabrik i Skellefteå. Tidigare har Fredrik Hedlund bl a varit strategichef på Sony Mobile.

Nuvarande VD P-O Johannesson har ett brett globalt kontaktnät. Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att P-O Johannesson väljs in i styrelsen. Han kommer utifrån rollen vice ordförande att få en aktiv tjänst och arbeta med globala affärer, som är viktigt dels för nya licensaffärer men också för strukturaffärer.

TerraNets nuvarande utvecklingschef Ola Samuelsson kommer att utses till ny VD i samband med bolagsstämman. Ola har ett gediget kunnande kring teknologin och kommer att fokusera på att leda verksamheten med fokus på att nå de licensaffärer där TerraNet ser bäst potential.

Sammantaget är det styrelsens bedömning att här nämnda förändringar stärker bolaget i en situation där bedömningen är att uthållighet och fokus på licensaffärer är viktig för att nå de betydande intäkter som framtida licensaffärer kan ge.

Fredrik Hedlund, föreslagen ny ordförande
Christian Lagerling, avgående ordförande
Ola Samuelsson, tillträdande VD
Pär-Olof Johannesson, föreslagen vice ordförande
investorrelations@terranet.se
+ 46 70 332 32 62

TerraNet utvecklar mjukvara och innehar patent som möjliggör offline kommunikation mellan människor, datorer och maskiner. TerraNet har sitt huvudkontor i Lund, Sverige med etablerade sälj- och marknadsagenter i USA, Kina och Indien. TerraNet Holding AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier.

Denna information är sådan information som TerraNet Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juli 2018 kl 16.00 CEST.

Utsedd Certified Adviser till TerraNet Holding AB (publ) är FNCA Sweden AB.