Dagens avancerade förarstöd döms ut av Teslas Elon Musk – TerraNet har lösningen

Datainnehållet i bilar ökar stadigt. Den stora drivkraften är ökad säkerhet. Men dagens positionerings- och kollisionsvarningssystem håller inte måttet, i alla fall om man ska tro Teslas VD Elon Musk. Framtidens system heter VoxelFlow och tillhandahålls av svenska TerraNet.

Varje dag omkommer ungefär 3 500 människor i trafiken. Antalet skadade är i det närmaste det tiodubbla. Därför är det inte så konstigt att fordonsindustrin lägger allt mer resurser på att förbättra säkerheten.

En allt mer avgörande detalj är system för positionering och kollisionsvarning. Det kan minska antalet trafikolyckor dramatiskt. Men de system som finns i dag är baserade på gårdagens teknik.

En av dem som dömt ut dagens system, Lidar, är Teslas vd Elon Musk.

”Lidar is a fool’s errand. Anyone relying on Lidar is doomed. Doomed!”, sade han i april 2019.

Reaktionstider kortas avsevärt

Ett bolag som delar den uppfattningen är svenska TerraNet. Bolaget har en egen sensorbaserad teknologi, som är inriktad på kollisionsvarning och ses som framtiden av många i branschen. Med TerraNets lösning, VoxelFlow, kortas reaktionstiderna avsevärt, vilket räddar liv.

– Vårt fokus är att minska antalet olyckor och rädda liv. Utöver mänskligt lidande med uppåt 50 miljoner skadade i trafiken globalt är det också en tung samhällskostnad. Med vår sensorbaserade positionering ska vi minska detta, säger TerraNets VD Pär-Olof Johannesson.

Mera specifikt handlar det om positionering och navigation för att lägesbestämma fordon i förhållande till fotgängare.

Ska minska felmarginalerna kraftigt

TerraNets teknik baseras på radiobaserad positionering och navigation. Med hjälp av tredimensionell bildanalys ökar noggrannheten i distansbedömningen. Med TerraNets mjukvara integrerad i bilens system kan inbyggda sensorer snabbt kommunicera riktning, hastighet och läge och därigenom öka noggrannheten och reaktionstiderna avsevärt.

– VoxelFlow är ett världsunikt patent som har 10x bättre prestanda än laserradarn (Lidar) och kan med extrem precision lägesbestämma, detektera och klassificera objekt i mörker på mattsvart yta med extremt hög upplösning om det är en fotgängare eller lyktstolpe, säger Pär-Olof Johannesson.

Att TerraNets teknik ligger i framkant bekräftas inte minst av det utvecklingsbidrag som bolaget fick från Vinnova 2019. Pengarna ska gå till att tillsammans med Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Lunds Tekniska Högskola öka lokaliseringsförmågan för självkörande fordon.