Terranet uppdaterar om bolaget och den strategiska inriktningen

Lund, den 7 februari 2022.

Terranet AB (publ) (Nasdaq: TERRNT-B), ger idag en kortfattad strategisk uppdatering efter de senaste organisationsförändringarna samt kan meddela att de tekniska mål som bolaget satte upp och kommunicerade i början av 2021 har uppnåtts.

Terranets primära fokus är att utveckla BlincVision, baserat på VoxelFlow™, för fordonsindustrin och etablera varumärket som ledande inom trafiksäkerhet. BlincVision förser fordonet med blixtsnabb sensorteknologi så att den upptäcker och kan analysera vad för hinder som uppstått runt fordonet och kan reagera därefter. I en integrerad enhet med ”Solid state Multibeam Laser” och ”Dynamic Vision Sensor” (eventkamera), reagerar BlincVision inte bara mer än tio gånger snabbare än dagens avancerade förarassistanssystem (ADAS), men har också en unik förmåga att identifiera objekt så att fordonet kan agera efter vad situationen kräver. Tekniken är smart, snabb och korrekt i realtid.

Även om Terranets prioritet är att utveckla BlincVision för ADAS fordon, så utforskar bolaget även hur man kan maximera potentialen i teknologin för andra ändamål, inklusive datainsamling. Bolagets nära samarbete och utveckling tillsammans med holoride är ett bra exempel på det senare. holoride är en spin-off från Audi. Terranets kommer att fortsätta att skapa samarbeten med ledande aktörer inom bilindustrin och vi erhåller mycket uppmärksamhet från branschen för vår ledande teknologi.

”Utvecklingen av BlincVision har under förra året gått helt enligt plan, men vi är övertygade att vi kan ännu bättre,” säger Terranets tillförordnade VD Göran Janson. ”Vi har redan med marginal klarat de utstakade målen för 2021 men vi har nu tagit det strategiska beslutet att ytterligare accelerera utvecklingen av BlincVision för fordonsindustrin vilket resulterat i de nyligen kommunicerade organisationsförändringarna. Vår teknologi har potentialen att drastiskt reducera skador i trafiken och vi kommer att göra allt vi kan för att kommersialisera produkter som är helt revolutionerande jämfört med nuvarande system för fordonssäkerhet.”

För mer information:
Thomas Falkenberg

CFO
thomas.falkenberg@terranet.se

Om Terranet
Terranet (Nasdaq: TERRNT-B.ST). Med visionen att rädda liv utvecklar Terranet sensorteknologi för kollisionsvarning i trafiken. Bolaget levererar mjukvara med tillämningar för avancerat förarstöd och autonoma fordon. Bolaget var exklusivt utvalt till innovationsplattformen Startup Autobahn vid två tillfällen under 2021. Företaget har verksamhet i Lund och Stuttgart. Terranet AB (publ) är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Läs mer på: www.terranet.se.

Denna information är sådan information som Terranet AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2022 kl. 08.00 CET.

Utsedd Certified Adviser till Terranet AB är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se