TerraNet har undertecknat ett licensavtal inom aktiv fordonssäkerhet.

TerraNet har undertecknat ett licensavtal med sin fordonspartner inom aktiv fordonssäkerhet för kommersialisering och implementationen av nätverksoberoende positionering avsett för självkörande fordon.

Den patenterade mjukvaruteknologi som TerraNet har utvecklat inom positionering är oberoende av GPS signaler och framförallt avsett som en funktion för kollisionsvarning i trafikkorsningar och tar sikte på särskilt farliga situationer som filbyten och omkörningar i denna miljö. TerraNet har tillsammans med den strategiska fordonspartnern samarbetat i ett gemensamt R&D projekt inom området sedan 2016. Resultatet från detta samarbetet är positionering av fordon med hög noggrannhet och kan integreras både för DSRC (802.11p) och LTE teknologi.

Licensavtalet ger TerraNet full frihet när det gäller att använda dess immateriella rättigheter som tagits fram gemensamt i partnerskapet i fråga om att vidare förädla och marknadsföra nya funktioner baserade på denna grundteknologi. Parterna har genom detta avtal också kommit överens om en modell för att dela framtida licensintäkter baserat på avtalet.

Vi är mycket glada över detta som är resultatet av en längre tids samarbete mellan våra respektive ingenjörsteam för att optimera noggrannhet inom icke GPS-styrd positionering som är så viktig för att öka personsäkerheten i trafiken, säger Ola Samuelsson, VD på TerraNet.

TerraNet kommer med detta att genomdriva sin affärsplan för att globalt marknadsföra denna funktion inom fordonsindustrin.

Ola Samuelsson, CEO
investorrelations@terranet.se
+ 46 70 332 32 62

TerraNet levererar en unik patenterad mjukvaruteknologi som möjliggör intelligent maskin-till-maskin-kommunikation och strömning av data, inklusive bandbreddskrävande HD-media, oberoende av mobilnät eller andra hot spot-beroende nätverk. TerraNet har sitt huvudkontor i Lund, Sverige med etablerade sälj- och marknadsagenter i USA, Kina och Indien. TerraNet Holding AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier.