Framgångsrikt test av laserscanner för förarstöd och självkörande bilar

Den första prototypen av Terranets laserscanner som levererades till kontoret i Lund i mars, har genomgått framgångsrika tester i en kontrollerad laboratoriemiljö. Laserscannern är en avgörande komponent i bolagets antikollisionsprodukt BlincVision. Testerna markerar en mycket viktig milstolpe mot att integrera systemet i fordon.

Den nya laserscannern har genomgått omfattande testning och framgångsrikt testats tillsammans med befintlig eventkamerateknologi. Scannern har uppvisat utmärkt prestanda genom att effektivt upptäcka och visualisera objekt inom ett intervall av 5 till 30 meter. Labbtestet gjordes inomhus under fluorescerande ljusförhållanden. Laserscannern, med fem infraröda laserstrålar, testades med en toppeffekt på totalt 60W samt en repetitionshastighet på 400 kHz.

”Vi är mycket nöjda med att testet uppvisade de exceptionella men förväntade funktioner som vårt system BlincVision ska innefatta, samtidigt som lasern är säker för ögat. Det filtrerar effektivt bort omgivande störningar eller irrelevanta data, och fokuserar enbart på tydligt avgränsade objekt. Sensorn genererar en kontinuerlig ström av tidsstämplade tvådimensionella former som sedan trianguleras till fyrdimensionella bilder. Vi har framgångsrikt visat att programvaran i realtid fångar upp, bearbetar och vidarebefordrar händelser som genereras av fem simultana laserstrålar ”, förklarar Nihat Küçük, CTO för Terranet.

Terranet förbättrar kontinuerligt sina händelsedrivna algoritmer för objektigenkänning och neurala nätverk för att säkerställa att BlincVision uppnår sitt mål att upptäcka objekt inom tio millisekunder. Detta innebär att BlincVision är upp till tio gånger snabbare än de befintliga lösningar som finns på marknaden idag.

Magnus Andersson, vd
E-mail: magnus.andersson@terranet.se

Med hjälp av en unik, patenterad sensorteknologi laserskannar Terranets system BlincVision vägen och upptäcker objekt upp till tio gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Följ vår resa på www.terranet.se

Certified Adviser till Terranet är Mangold Fondkommission AB.