Terranet lanserar BlincVision som MVP

Terranet tar ett viktigt steg i utvecklingen av antikollisionssystemet BlincVision genom att lansera det som MVP (Minimum Viable Product). Utvalda kunder har nu möjlighet att boka BlincVision för utvärdering i sin egen miljö under hösten.

”Lanseringen av vår MVP gör det nu möjligt för våra potentiella kunder att själva få utvärdera BlincVision. Vi erbjuder den snabbaste sensorteknologin på marknaden, en teknologi som vi ser möjligheter för även utanför Advanced Driver Assistance Systems och självkörande fordon”, säger Lars Lindell, vd på Terranet.

Under det andra kvartalet har arbetet fokuserat på att vidareutveckla prototypen till en MVP – en förenklad version av den slutliga produkten med kärnfunktionerna i centrum. Systemet ska kunna identifiera fotgängare och genomföra inbromsningar i fördefinierade trafikmiljöer. För att bli intressant för utvärdering hos potentiella partners krävs att MVP:n är både robust, användarvänlig och möjlig att installera utan stöd från Terranet. Det ska även vara enkelt att analysera den insamlade datan.

Utvecklingen under kvartalet har inneburit att hårdvara och mjukvara integrerats till ett komplett system. En ny version av laserskannern har tagits fram för att ge bättre noggrannhet och prestanda. Även mjukvaran har vidareutvecklats, både vad gäller datahantering och den AI-baserade modellen. Testresultaten bekräftar teknologins ultralåga fördröjning, vilket är en förutsättning för snabb detektionstid.

Processerna för validering och utvärdering har samtidigt förbättrats för att säkerställa en mer effektiv och tillförlitlig testning. Dessa har genomförts i labbmiljö, på lokal provbana och på testanläggningen AstaZero. Arbetet övergår nu till sin sista fas med fokus på systemprovning, slutjustering och prestandaoptimering.

”Jag vill rikta ett stort tack till teamet för en fantastisk insats under våren. Att vi nu lanserar vår MVP markerar övergången till en ny fas – från produktutveckling till verifiering i skarpa miljöer. Det är ett avgörande steg mot framtida kommersialisering”, säger Pierre Ekwall, CTO på Terranet.

Under hösten får potentiella kunder i olika branscher möjlighet att utvärdera teknologin i praktiken och se hur den kan skapa värde, både som komplement till befintliga system och som fristående lösning.