Terranet rekryterar CTO från fordonsbranschen

Terranet har anställt Pierre Ekwall som ny CTO & SVP Engineering. Pierre kommer senast från rollen som Vehicle line manager på Einride och har tidigare erfarenhet från teknik- och innovationsutveckling från bland annat Volvo Cars, SAAB Automobile och Semcon. Anställningen påbörjas den 1 december.

Pierre kommer med över 20 års erfarenhet från flera aktörer inom bilindustrin och har bland annat arbetat som funktions- och komponentutvecklare för underleverantörer till fordonstillverkare med fokus på självkörande fordon och säkerhetssystem. Innan hans senaste roll på Einride arbetade Pierre som Program launch manager inom bolagets globala utvecklingsverksamhet samt med lansering och produktion av självkörande fordon för den amerikanska och europeiska marknaden.

”Att få leda den tekniska utvecklingen för ett företag som ligger i framkant inom den snabbt växande marknaden för avancerade förarstödssystem och fordon är en fantastiskt spännande uppgift som jag ser fram emot att ta mig an”, säger Pierre Ekwall.

I rollen som CTO & SVP Engineering kommer Pierre leda bolagets tekniska utveckling i syfte att ta BlincVision mot en marknadslansering.

”Anställningen av Pierre som ny CTO är ett viktigt steg i den fortsatta produktutvecklingen av BlincVision, med ambitionen att bli världens snabbaste och mest precisa sensorlösning. Pierre kommer med sin kompetens bidra till att ge oss nödvändiga förutsättningar för att nå viktiga milstolpar i utvecklingen av BlincVision. Hans erfarenhet och kompetens inom produktlansering innebär att han vet vad som krävs för att gå från utveckling till lansering”, säger Magnus Andersson, vd på Terranet.

Magnus Andersson, VD
E-mail: magnus.andersson@terranet.se

Med hjälp av en unik och patenterad teknologi scannar Terranets antikollisionssystem BlincVision vägen och detekterar objekt flera gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Följ vår resa på www.terranet.se

Certified Adviser till Terranet är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se.