Terranet AB – Bokslutskommuniké 2021

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Terranet öppnade kontor i Stuttgart
• Samarbetsavtal slöts med NEVS tillsammans med bolagets partner holoride
• Thomas Falkenberg anställdes som ny CFO
• Välbesökt kapitalmarknadsdag genomfördes i Stockholm
• Extra bolagsstämma hölls den 30 december 2021 där fyra nya ledamöter invaldes samt tre ledamöter lämnade styrelsen. Detta för att få in kompetenser som bättre kan bidra i bolagets nuvarande utvecklingsfas.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Terranet uppdaterade marknaden kring BlincVision, baserat på VoxelFlow™, samt meddelade att de tekniska mål som sattes för 2021 uppnåtts med god marginal
• Pär-Olof Johannesson, VD, lämnade bolaget
• Michaela Berglund, marknadsansvarig, lämnade bolaget

Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2021

• Intäkterna uppgick till 161 (132) TSEK
• Rörelseresultat uppgick till -16 710 (-9 426) TSEK
• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,06 (-0,05) SEK

Helåret, 1 januari – 31 december 2021

• Intäkterna uppgick till 1 369 (847) TSEK
• Rörelseresultat uppgick till -41 708 (-31 662) TSEK
• Årets resultat uppgick till -44 732 (-34 893) TSEK
• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,17 (-0,27) SEK
• Koncernens likvida medel uppgick vid årets slut till 62 788 (44 495) TSEK
• Styrelsen föreslår att ingen utdelning utgår för verksamhetsåret 2021

Väl förberedda inför den kommande tillväxtresan

Vi är mycket nöjda med nuläget av var vi står med vår teknik och vår ställning i branschen. Efter att ha uppnått flera milstolpar och mål under 2021 är vi förväntansfulla inför framtiden. Vi är samtidigt övertygade om att vi kan prestera ännu bättre när vi sätter en ny standard för trafiksäkerhet och ADAS-möjligheter. Terranets unika teknik, i förhållande till dess konkurrenter, är en styrka som vi fortsätter bygga bolagets värde på.

För att lyckas uppnå vår vision har bolaget nyligen genomgått ett antal viktiga strukturella förändringar. Som ett resultat av de förändringar som styrelsen offentliggjorde den 4 februari 2022 skriver jag denna text i rollen som tillförordnad vd. Jag förväntar mig att min tid som tillförordnad vd kommer att vara begränsad tills dess att en permanent lösning är på plats. Under denna period kommer jag att lägga min fulla kraft på att leda Terranet under en spännande tillväxtresa.

Förstärkt styrning

När vi nu går vidare mot bolagets nästa steg välkomnar vi bidraget från de nya styrelseledamöterna som alla besitter specifik expertis i linje med Terranets nuvarande prioriteringar. Detta kommer förenkla övergången från ett utvecklingsbolag till ett kommersiellt bolag. De nya styrelseledamöterna är:

• Magnus Edman. Magnus har lång erfarenhet inom utveckling och produktion av komplexa tekniska lösningar, bland annat inom fordonsindustrin. I dag leder han en organisation med över 40 experter.

• Nils Wollny, vd för holoride. Med Nils bakgrund inom Audi, numera i holoride, bidrar han med kunnande avseende försäljning av tekniska lösningar till bilbranschen samt med ett stort kontaktnät inom branschen.

• Tarek Shoeb. Tarek har en bakgrund från internationella investeringar inom private equity och tillväxtbolag. Tarek bidrar till Terranet med sin gedigna erfarenhet av att framgångsrikt backa upp och stödja företag i olika branscher.

• Anders Blom företräder Terranets största aktieägare. Anders har över 20 års erfarenhet från den internationella finansvärlden, M&A och venture capital inom flera branscher.

I kombination med rekryteringen av Thomas Falkenberg som ny CFO under fjärde kvartalet är bolaget väl rustat för bolagets fortsatta tillväxtresa.

Den nya styrelsen konstaterade att Terranet behöver nytt ledarskap för att ta bolaget vidare på sin tillväxtresa och valde därför att ersätta vd:n. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny permanent vd har redan inletts. Vår nästa vd kommer att verka som vår främsta företrädare för både befintliga och nya kunder, och för kapitalmarknaden i stort.

Resultaten visar på stora framsteg för den tekniska utvecklingen

Under fjärde kvartalet fick bolaget möjligheten att visa upp sina produkter inför potentiella kunder. Dessutom har Terranet och dess partner Summer Robotics gjort betydande förbättringar av VoxelFlow™-teknologin, vilket innebär en förbättrad reaktionstid i storleksordningen tio gånger snabbare än de sensorer som används i dagens ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

På bolagets kapitalmarknadsdag den 6 december i Stockholm introducerade Terranet BlincVision, powered by VoxelFlow, vilket är det nya produktvarumärket för företagets sensorteknik riktat mot fordonsmarknaden.

Terranets partner Summer Robotics har arbetat intensivt med att förbättra tekniken bakom Terranets produkt BlincVision. Förutom användningen av avancerad filterteknik för att t.ex. filtrera bort störande bakgrundsbrus har teamet också framgångsrikt kunnat hantera och processa tolv simultana laserstrålar i VoxelFlow. Sammantaget bidrar båda företagens insatser till en förbättrad integration av BlincVision i fordon.

Regleringar av självkörande fordon underlättar för ADAS-sektorn

Fordonsmarknaden fortsätter att växa i sin helhet, där i synnerhet ADAS-marknaden ökar ännu mer drivet av en snabb utveckling av tech-intensiva fordon världen över. ADAS-sektorn uppskattas växa med 150 % mellan 2020 och 2025 med en förväntad marknadsstorlek på 84 miljarder USD år 2025. (Deloitte, 2021 Global Automotive Supplier Study). Rapporter indikerar samtidigt på en hög betalningsvilja för automatiserad teknik bland dem som har tilltro till självkörande fordon. Dessutom har regeringar i USA, EU och Kina under förra året alltmer börjat verka för regleringar och standarder för självkörande fordon vilket underlättar för Terranet att integrera sina produkter inom ADAS- och fordonsbranschen. (PWC, The 2021 Digital Auto Report)

Samarbete med NEVS

Samtidigt som ADAS-marknaden visar stor potential så har Terranet ingått ett samarbetsavtal med NEVS. Syftet med samarbetet är att utvärdera en möjlig integration och marknadsföring av VoxelFlows™ bildanalysteknik och objektidentifieringsmjukvara i NEVS autonoma fordon Sango. Som en del av avtalet med NEVS kommer Terranet också att fortsätta arbeta med startup-bolaget holoride. Samarbete är ett exempel på hur VoxelFlow™ kan användas inom en bredare del av fordons- och mobilitetssektorn och bidra till så kallad ”extended-reality” och multimediaunderhållning för passagerarna i självkörande fordon. I och med detta samarbete kan Terranet, NEVS och holoride erbjuda marknaden ett komplett system där NEVS tillhandhåller fordonet, holoride underhållningsteknologin och Terranet den inbyggda mjukvaran för objektidentifikation.

Starkt fjärde kvartal

Terranet har påbörjat arbetet kopplat till den order om 1,6 MSEK som man fick av holoride i Q3. Bolaget ska utveckla en lösning för att ge holorides kunder en förbättrad och utökad så kallad ”reality” upplevelse.

I samband med bolagets kapitalmarknadsdag i Stockholm den 6 december introducerade Terranet produkten BlincBike som är ett trafiksäkerhetssystem med objektsidentifiering avsedd för elcyklar. Terranets fortsatta prioritering av ADAS-teknologin kopplat till fordonsmarkanden innebar lika fullt att produkten mottogs positivt i media, med artiklar i Mashable, The Next Web och TechCrunch.

Sammanfattningsvis var fjärde kvartalet ett starkt kvartal för oss och vi är övertygade om att vi kan göra ännu mer för att ytterligare accelerera vårt arbete, inte bara med avseende på utvecklingen av BlincVision, men också avseende arbetet med våra befintliga och framtida kunder. Vi ser fram emot att dela mer frekventa uppdateringar kring bolagets verksamhet och uppskattar våra aktieägares och branschpartners återkoppling, intresse och passion.

Göran Janson
Tillförordnad vd

Du hittar rapporten här https://terranet.se/rapporter/

För mer information:
Thomas Falkenberg
CFO
thomas.falkenberg@terranet.se

Om Terranet
Terranet (Nasdaq: TERRNT-B.ST). Med visionen att rädda liv utvecklar Terranet sensorteknologi för kollisionsvarning i trafiken. Bolaget levererar mjukvara med tillämningar för avancerat förarstöd och autonoma fordon. Bolaget var exklusivt utvalt till innovationsplattformen Startup Autobahn vid två tillfällen under 2021. Företaget har verksamhet i Lund och Stuttgart. Terranet AB (publ) är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Läs mer på: www.terranet.se

Denna information är sådan information som Terranet AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2022 kl. 08.00 CET.

Utsedd Certified Adviser till Terranet AB är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se